Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سلمان حسین زاده  پیرامون جمعه‌های انتظار گفت: جمعه‌ها در ایام اسلامی به عنوان عید شناخته می‌شود و از تقدس خاصی برخوردار است، چنانکه آداب و آیین خاصی را به خود اختصاص داده است.

بیشتربخوانید

دو عمل مهم در قبال «حضرت مهدی(عج)»

وی در همین راستا ادامه داد: ارزش و جایگاه جمعه به حدی است که در قرآن کریم نیز سوره‌ای با عنوان جمعه آمده و نماز جمعه نیز در این روز بر پا می‌شود، ذکر‌هایی نیز مخصوص این روز وجود دارد که ثواب بسیار دارد، اعمال نیکو در این روز دو برابر ثبت می‌شود و اعمال بد نیز دوبرابر در کارنامه اعمال ضبط و ثبت خواهند شد، لذا دراین روز تاکید ویژه‌ای بر اعمال نیکو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین زاده توجه به جایگاه روز جمعه را مهم دانست و تاکید کرد: از آنجا که روز جمعه روزی مقدس برای مسلمانان است و برای اینکه آرام آرام به فراموشی سپرده نشود دستورات و تاکیدات ویژه‌ای برای آن مطرح شده در بسیاری از روایات آمده است که هر کس در شب و یا روز جمعه از دنیا برود خداوند گناهان بسیاری را از او می‌آمرزد.

وی یکی دیگر از اهمیت‌های روز جمعه را بیان و ابراز کرد: همانگونه که در کتاب مفاتیح الجنان بیان شده است روز جمعه متعلق به «امام زمان (عج)» است لذا ایشان در زمانی ظهور خواهند کرد که روز جمعه باشد، در چنین روزی انتظار به سر خواهد آمد، به همین دلیل دوستداران و شیعیان همواره روز جمعه را به انتظار «مهدی موعود (عج)» به سر می‌کنند و با ندبه و زاری برای ظهور این امام بزرگوار دعا می‌کنند.

این کارشناس علوم قرآنی به مفهوم انتظار اشاره و اظهار کرد: درعصر ما مشکلات و چالش‌های فراوانی وجود دارد، حل این چالش‌ها نیازمند زمینه سازی برای ظهور منجی عالم بشریت «امام زمان (عج)» است. انقلاب «حضرت مهدی (عج)» پایانی برای ظلم، تبعیض ها، اختناق ها، حق کشی‌ها و تباهی‌ها خواهد بود، با ظهور ایشان دست غیبی برای نجات حقیقت به یاری جهان خواهد آمد، اما باید توجه داشت که فراهم کردن زمینه ظهور نیازمند تدابیر خاصی است، تدابیری که از سوی منتظران «امام عصر (عج)» باید دنبال شود.

حسین زاده بیان کرد: آنچه با اعتقادات دینی مسلمانان سازگار است و عقل و منطق نیز آنرا می‌پذیرد، انتظار سازنده است که تحقق آن منوط به شرایط خاصی می‌شود، محقق کردن این شرایط برای منتظران و مومنان، از مهمترین تکالیف در عصر غیبت می‌باشد، شاید به جرات بتوان گفت که مهمترین رویکرد برای فراهم کردن زمینه انتظار خودسازی و در عین حال تربیت عناصر مفید و کارساز برای اصلاح جامعه می‌باشد، تا از این طریق زمینه ظهور و انقلاب «قائم آل محمد (ص)» فراهم گردد.

وی ابراز کرد: انتظار حقیقی علیرغم سختی شرایط و ضرورت فداکاری در راه آن، در بر دارنده حرکت سازنده و مستمر و آمادگی فردی و اجتماعی برای ظهور منجی است، بزرگترین اجتماع عالم بشریت را ما در پویش پیاده روی اربعین می‌بینیم، همه به عشق «اباعبدالله الحسین (ع)» است، وقتی مومنان کیلومتر‌ها مسیر را طی می‌کنند همه توجه‌ها خواه یا ناخواه به سمت قوی‌ترین مغناطیس وجود یعنی کربلا متمرکز می‌شود این یک حرکت و یک قدم به سوی مهدویت است.

حسین زاده تلاقی جمعه‌های انتظار و اربعین را مقوله‌ای مهم دانست و خاطر نشان کرد: تلاقی جمعه‌های انتظار و اربعین بهانه‌ای برای توجه به اهداف و آرمان‌های «امام زمان (عج)» خواهد بود، اربعین ایستگاه ترسیم مسیر ظهور است، اربعین نماد ارزشمند برای معرفی ظهور بوده و ترویج دهنده فرهنگ مهدویت است، این مهم فرهنگ ناب شیعه را به دنیا معرفی می‌کند و مسیر سعادت بشریت رانشان می‌دهد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتظار فرج ظهور امام زمان جمعه های انتظار حسین زاده روز جمعه جمعه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۱۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند آموزه‌ مهدوی در دعای عهد و ندبه‌ ی امام صادق (ع)

، دعای ندبه و دعای عهد در شرایطی از امام صادق علیه‌السلام نقل شد که جامعه مسلمین نیاز شدیدی نسبت به شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و معارف مهدوی داشتند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دعای ندبه و دعای عهد در شرایطی از امام صادق علیه‌السلام نقل شد که جامعه مسلمین نیاز شدیدی نسبت به شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و معارف مهدوی داشتند؛ چرا که مردم آن دوران متأثر از افراد و جریاناتی بودند که با جعل کردن احادیث نبوی، خود را به دروغ همان منجیِ وعده داده شده می‌دانستند و سعی می‌کردند از رهگذر این جعل عنوان، برای خود جایگاه و یا حکومتی دست و پا کنند که اتفاقاً در فتنه خود به موفقیت‌هایی دست یافتند؛ مهم‌ترین این جریانات هم عباسیان بودند که با جعل احادیث پیامبر، مهدی موعود را از نسل جدشان عباس عموی پیامبر معرفی کردند و به این ترتیب، صدها سال بر مسند قدرت نشستند. جالب اسامی که برای حکام خود انتخاب می‌کردند، کاملاً هدفمند بود که نمونه‌های آن را در اسامی‌ای همچون منصور، مهدی، هادی، منتصر و مهتدیِ عباسی می‌بینیم.

دعای ندبه و مبازره امام صادق(ع) با مهدویت دروغین عباسیان و واقفیه

اما دعای عهد را سید بن طاووس در مصباح الزائر، ابن مشهدی در المزار الکبیر، کفعمی در المصباح و البلد الامین و همچنین مجلسی در بحارالانوار و زاد المعاد نقل کرده‌اند. این امر سبب شده تا این دعا همواره بین شیعیان از اعتبار فراوانی برخوردار باشد. با نگاهی کلی به این دعای شریف در می‌یابیم امام صادق علیه‌السلام آن را ذیل چند مقطع از دوران غیبت دسته‌بندی کرده‌اند که شامل 1. عصر غیبت 2. وقت رجعت 3. دوران قیام امام 4. عصر ظهور است.

آنچه مربوط به تبیین رفتاری در عصر غیبت است عبارتند از رساندن سلام به امام، تجدید عهد روزانه با امام،‌ درخواست پیوستن درجرگه یاوران مهدی (عج)،‌ سبقت گرفتن در تحقق اوامر ایشان، درخواست دیدار امام در عصر ظهور و درخواست گشایش امر ظهور است.

درباره مقطع رجعت، در فرازی از این دعا می‌خوانیم: «اللّٰهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنِی وَبَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَىٰ عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِراً کَفَنِی، شاهِراً سَیْفِی، مُجَرِّداً قَناتِی، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدَّاعِی فِی الْحاضِرِ وَالْبادِی»؛ یعنی خدایا اگر بین من و او مرگی که بر بندگانت حتم و قطعی کردی حائل شد، کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوت‌کننده، در میان شهرنشین و بادیه‌نشین.»

درباره آنچه مربوط به قیام امام در بخش اول ظهور ایشان می‌خوانیم: «وَ اجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ، وَناصِراً لِمَنْ لَایَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ، وَمُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ، وَمُشَیِّداً لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دِینِکَ وَسُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وآلِهِ، وَاجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدِینَ»؛ یعنی خدایا او را پناهگاهی قرار بده برای ستمدیدگان از بندگانت و یاور برای کسی که یاری برای خود جز تو نمی‌یابد و تجدیدکننده آنچه از احکام کتابت تعطیل شده و محکم‌کننده آنچه از نشانه‌های دینت و روش‌های پیامبرت (درود خدا بر او و خاندانش) رسیده است و او را قرار بده، خدایا، از آنان‌ که از حمله متجاوزان، نگاهش داری.» در این فراز، پناهگاه بودن امام، نصرت ایشان نسبت به مؤمنان، تجدیدکننده احکام تعطیل شده و تحکیم‌کننده قله‌های دین و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله مدنظر است.

اما درباره ویژگی امام در عصر ظهور در این فراز می‌خوانیم: «وَ اعْمُرِ اللّٰهُمَّ بِهِ بِلادَکَ، وَأَحْیِ بِهِ عِبادَکَ، فَإِنَّکَ قُلْتَ وَقَوْلُکَ الْحَقُّ: ﴿ظَهَرَ الْفَسٰادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمٰا کَسَبَتْ أَیْدِی النّٰاسِ﴾، فَأَظْهِرِ اللّٰهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمَّىٰ بِاسْمِ رَسُولِکَ، حَتَّىٰ لَایَظْفَرَ بِشَیْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَیُحِقَّ الْحَقَّ وَیُحَقِّقَهُ»؛ خدایا به دست او سرزمین‌هایت را آباد کن و بندگانت را به وسیله او زنده فرما، به درستی که تو فرمودی و گفته‌ات حق است که: «در خشکی و دریا به سبب آنچه [از اعمال زشت] که مردم به دست خود مرتکب شدند تباهی و فتنه آشکار شده است»، خدایا ولی‌ات و فرزند دختر پیامبرت که به نام رسولت نامیده شده، برای ما آشکار کن تا به چیزی از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد و حق را پابرجا و ثابت کند.»

عمران و آبادانی پهنه عالم در عصر ظهور و احیای بندگان از جهل و ضلالت توسط امام، دو نکته مهمی است که در این دعا دیده می‌شود و در سایر احادیث به آن اشاره شده است.

آبادانی زمین و احیای انسان‌ها در عصر ظهور

در دعای ندبه، محوریت مهدویت با خوبان درگاه الهی است؛ به این صورت که امر مهدویت از انبیاء و اولیاء آغاز می‌شود، به ماجرا ائمه علیهم‌السلام می‌رسد و از آنجا ختم به امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه و ندبه و زاری به درگاه خداوند درباره غیبت ایشان و شوق دیدار امام می‌شود. بعد در انتهای این دعا از خداوند درخواست می‌کنیم اعمال‌مان را به واسطه امام عصر عجل الله تعالی فرجه مقبول کند.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • رفتار شیعیان باید موجب تقویت مذهب شود
  • وظیفه شیعیان در دوران غیبت زمینه‌سازی و آماده کردن شرایط برای ظهور امام زمان(عج) است
  • مردم چشم انتظار وعده صادق اقتصادی هستند
  • بیداری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی به داخل دانشگاه‌های آمریکا رسید
  • مردم چشم انتظار عملیات وعده صادق در عرصه اقتصاد هستند
  • (عکس) طرح نور باید باشد تا ظهور
  • چند آموزه‌ مهدوی در دعای عهد و ندبه‌ ی امام صادق (ع)
  • مستندی جدید درباره ظهور و سقوط WCW ساخته خواهد شد؛ چه کسی WCW را کشت؟
  • معلمان باید به نقش و جایگاهشان افتخار کنند
  • شادباش استاندار سمنان به معلمان مدارس کم برخوردار